Το έργο ACCESS – Αντιμετώπιση Μαθησιακών Δυσκολιών στη Γενική Εκπαίδευση – είναι μια πρωτοβουλία του προγράμματος Erasmus+ που φέρνει καινοτομία και πρακτικές λύσεις στην καθημερινή διδακτική πρακτική, με έμφαση στη συμπερίληψη. Το έργο αντιμετωπίζει μία από τις πιο παραγνωρισμένες αλλά ουσιαστικές προκλήσεις της εκπαίδευσης: την αποτελεσματική υποστήριξη παιδιών ηλικίας 6–10 ετών με μαθησιακές δυσκολίες (LDs).
Αντί να απομονώνει τους μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες, το ACCESS στοχεύει στη μεταμόρφωση του ίδιου του μαθησιακού περιβάλλοντος. Μέσα από στοχευμένη επιμόρφωση, εύκολα προσβάσιμους πόρους και συνεργασία σχολείου–οικογένειας, το έργο ενισχύει την έγκαιρη αναγνώριση και διαχείριση των LDs στις κανονικές σχολικές τάξεις.
Στόχοι του έργου
Το ACCESS καθοδηγείται από συγκεκριμένους στόχους:
- Να ενδυναμώσει τους δασκάλους πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης ώστε να εντοπίζουν, κατανοούν και διαχειρίζονται LDs στην τάξη.
- Να εξοπλίσει τους γονείς με τα απαραίτητα εργαλεία και τη γνώση για να στηρίξουν ενεργά τη μάθηση των παιδιών τους.
- Να ενισχύσει την έγκαιρη ανίχνευση και παρέμβαση μέσα από στρατηγικές συμπερίληψης.
- Να ενδυναμώσει τη συνεργασία σχολείου–οικογένειας, δημιουργώντας ένα ενιαίο πλαίσιο στήριξης.
- Να ευαισθητοποιήσει την εκπαιδευτική κοινότητα και την κοινωνία για τις μαθησιακές δυσκολίες και την ανάγκη συμπερίληψης.
Παραδοτέα του έργου
Για την επίτευξη των στόχων, το ACCESS αναπτύσσει τρία βασικά παραδοτέα:
- Ασύγχρονο Εκπαιδευτικό Πρόγραμμα για Δασκάλους – Ψηφιακό πρόγραμμα αυτορυθμιζόμενης μάθησης που προσφέρει πρακτικές γνώσεις και στρατηγικές για την έγκαιρη αναγνώριση και διαχείριση LDs στη γενική τάξη.
- Ψηφιακή Βιβλιοθήκη για Εκπαιδευτικούς – Συλλογή εργαλείων, δραστηριοτήτων, σχεδίων μαθήματος και υποστηρικτικού υλικού προσαρμοσμένου στις ανάγκες παιδιών με LDs.
- Εργαλειοθήκη για Γονείς – Καθοδηγητικό υλικό με συμβουλές, δραστηριότητες και πληροφορίες για την υποστήριξη των παιδιών στο σπίτι και τη συνεργασία με τους δασκάλους.
Κάθε παραδοτέο σχεδιάζεται με γνώμονα τη λειτουργικότητα, την προσβασιμότητα και τη μακροχρόνια αξιοποίηση.
Ποιοι ωφελούνται
Το έργο απευθύνεται σε:
- Εκπαιδευτικούς της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης
- Μαθητές με μαθησιακές δυσκολίες
- Γονείς και οικογένειες παιδιών 6–10 ετών
- Εκπαιδευτικούς ειδικής αγωγής και υποστηρικτικό προσωπικό
- Φορείς και υπεύθυνους χάραξης εκπαιδευτικής πολιτικής
Γιατί είναι σημαντικό
Το ACCESS προωθεί μια προληπτική και συνεργατική προσέγγιση: αναγνώριση των δυσκολιών νωρίς, υποστήριξη εντός της τάξης και ενεργή συμμετοχή των γονέων. Έτσι, αμφισβητεί την ιδέα ότι η υποστήριξη πρέπει να είναι αποκομμένη από τη γενική εκπαίδευση — και αναδεικνύει τη συμπερίληψη ως συλλογική ευθύνη.
Με την ένωση της καινοτομίας με την ενσυναίσθηση, το ACCESS οικοδομεί ένα μέλλον όπου όλα τα παιδιά έχουν πρόσβαση σε ποιοτική, ισότιμη εκπαίδευση, ανεξαρτήτως του τρόπου με τον οποίο μαθαίνουν.